“Een docente burgerschap van een mbo in Amsterdam was nog maar net begonnen aan de les over discriminatie, toen een meisje met een Marokkaanse achtergrond opstond. Ze deed of ze een wapen vasthield en ermee in de rondte schoot. „Als ik een kalasjnikov had, schoot ik alle Joden dood”, riep ze.
De docente zei haar dat Joden en meisjes zoals zij veel met elkaar gemeen hadden. Ze vroeg haar zich in te leven in een willekeurig Joods meisje van vijf jaar uit Amsterdam. Geen spoor van empathie. Het meisje wist alleen: de Joden moeten dood. Andere studenten, leerlingen van Turkse komaf en niet-moslima’s, begonnen hun klasgenoot bij te vallen. De Surinaamse studenten hielden hun mond. Aan het eind van de les kwam de boze leerling naar de docente toe. Ze was nu helemaal rustig en hoopte dat de docente op het goede pad zou komen. „Dat gun ik u.” …”
Onderwijs In de klas botsen maatschappelijke opvattingen. Er zijn leerlingen die met de koran in de hand beweringen van hun geschiedenisleraar tegenspreken. Leerlingen die midden onder de les opstaan omdat ze willen bidden. Wat kan de leraar doen?
Journaliste Margalith Kleijwegt, eerder werkzaam bij Vrij Nederland, kreeg van minister Jet Bussemaker (Onderwijs, PvdA) het verzoek te rapporteren over de wijze waarop „gevoelige maatschappelijke kwesties de klas binnen komen”. Ze tekende tal van deze verhalen op en bundelde die tot de rapportage 2 werelden, 2 werkelijkheden. Hoe ga je daar als docent mee om? Maandagmiddag werd het rapport openbaar gemaakt, na een besloten discussie met docenten over de inhoud.
Wat u hierboven las is één ven de fragmenten uit het rapport.
Lees het volledige artikel en het rapport op de website van NRC:
http://www.nrc.nl/next/2016/02/02/juf-we-kunnen-de-vormen-van-uw-lichaam-zien-1587600
NRC – foto: illustr. het Islamitisch College Amsterdam, dat in 2010 sloot nadat het ministerie besloot de school niet meer te bekostigen vanwege slechte prestaties [Cynthia Boll / ANP]