Amnesty International logoHet Forum der Joodse Organisaties (FJO) heeft in een brief aan de Belgische afdeling van Amnesty International scherp geprotesteerd tegen de deelname van Abou Jahjah als spreker op de anti-Islamofobie dag die mede door die organisatie wordt gesponsord.
De bijeenkomst vindt zaterdagavond in Brussel plaats.

Het Forum heeft Amnesty International verzocht de deelname als spreker van Jahjah te heroverwegen, gezien het feit dat zijn AEL in het verleden in Nederland is veroordeeld wegens antisemitisme en het ontkennen van de Holocaust.
Ook wijst het Forum er op dat Jahjah in Libanon lid is geweest van Hezbollah dat in de EU is toegevoegd aan de lijst van terroristische organisaties.

Door Jahjah als spreker te laten optreden laadt Amnesty- al dan niet terecht- de verdenking op zich het gedachtegoed van Jahjah te delen, aldus het Forum.

De deelname van de oud voorzitter van de AEL aan een symposium waarin wordt geprotesteerd tegen islamofobie is even ongerijmd als een alcoholist te laten oreren op een bijeenkomst van geheelonthouders of een pyromaan te laten filosoferen over brandpreventie, aldus het Forum.

In de brief aan Amnesty International wijst het Forum er op dat Jahjah door de Britse overheid de toegang tot Engeland is ontzegd. De deelname aan dit symposium is dan ook stuitend en een belediging aan het adres van de joodse gemeenschap en alle mensen van goede wil, aldus het Forum, dat er in de brief op wijst islamofobie ten sterkste af te wijzen.

“Wij zijn evenzeer tegen islamofobie als tegen de deelname van Jahjah aan een mede door Amnesty gesponsorde bijeenkomst” aldus het Forum.

Voor nadere info:

Hans Knoop +32 498 432451 / +31 647 082871